30. syyskuuta 2013

Miten voisin muuttua

– Ihminen voi myös erehtyä omasta onnellisuudestaan ja sanoa, että on todella onnellinen, mutta muut ihmiset siinä ympärillä näkevät, että sillä ihmisellä ei mene elämässä niin kovin hyvin tällä hetkellä. Psykologinen hyvinvointi on ehkä enemmänkin sellaista kykyä toimia ja saada asioita aikaan, kykyä kohdata vaikeuksia elämässä ja niin edespäin, Martela summaa.

Tuota edellistä mukaelossa-tekstiä kirjoittaessani tuli mieleen toinen aiheeseen liittyvä aihe: se, mistä muutos alkaa.

Monet sanoo, että muutos alkaa itsestä. Se on totta. Toisen muutosta ei voi aloittaa. Silti tuntuu vastustamattomalta kokeilla.

Mä oon käyttänyt paljon aikaa elämästäni odottaen, että joku asia muuttuis ilman mun panostusta. Boldasin ton, koska se on tosi tärkeää: mun oma panostus on ainoa asia, joka saa asiat muuttumaan. Ehkä joskus maagisesti joku tyyppi voi omasta halustaan toimia, kuten mä toivon, mutta suurimmaks osaks mun pitää tehdä, vaatia ja haluta ne asiat, joita toivon tai haluan itselleni.

Sen sanottuani: toista ei voi muuttaa. Mikään määrä saarnaa, toiveita ja pyyntöjä ei muuta ihmistä, ennen kuin se itse haluaa. Sain kaverilta viestin, jossa se kertoi tajunneensa tämän; ensimmäinen tunnereaktioni oli järjetön raivo ja ajatus NO TÄTÄHÄN MÄ OON VUOSIA SULLE HOKENU SAATANA.

Aivan.

Toista ei voi muuttaa, eikä toinen muutu, vaikka miten toivois tai anelis. Anelut ja toiveet voi vaikuttaa tilanteeseen, koska silloin ainakin oon tehnyt jotain, saattanu toiveeni toisen ihmisen tietoon, MUTTA muiden muutos ei lähde musta; se lähtee muista.

Myös mun muutos lähtee musta itsestä, muttei heti. Sitten, kun oon valmis. Boldasin tuon, koska se on tosi, tosi tärkeää: mikään ei muutu, ennenku ihminen on valmis muuttumaan.

Mun elämässä on asioita, joita toivon, etten ois tehnyt niitä. Etten ois ollut niin kauaa niin tyhmä ja idiootti. Samalla tiiän sen, etten voinu olla olematta; en ollut valmis tekemään toisin. Se idioottina oleminen on näyttänyt mulle, mitä haluan, ja myös opettanut, mitä en halua. Miten mun tulee toimia. Millaiseks haluan muuttua.

Muutos alkaa itsestä sitten, kun on aika muuttua. Kun on valmis muutokseen. Muutos ei ala, ennen kuin kohtaa ne asiat, joiden täytyy muuttua, ennen kuin ottaa vastuun niistä. Sanoo, että mun on tämä tehtävä, minä teen tämän. Sen on tapahduttava, koska kukaan muu ei voi muuttaa mua; mun on se tehtävä.

– Olemme huonoja arvioimaan elämäämme kokonaisuutena ja muistamaan mennyttä onnellisuutta. Jos ihmiseltä kysytään kolme kertaa päivässä tietyn ajanjakson ajan, niin siinä saadaan aivan eri tarkkuudella tietoon, mikä henkilön yleinen mieliala on, Martela sanoo.

Vaikeinta on katsoa omaa elämää täysin rehellisesti, tiputtaa pois se sellainen kyllätämätästä-asiatovatok-enminävoihuonosti -paska. Katsoa sitä elämää ilman minkäänlaisia laseja ja kysyä, onko tää sitä, mitä haluan, onko tässä järkeä, onko tämä hyväksi, tätäkö haluan?

Ja ehkä se on. Tai ei. Jos ei, kenties jotain liikahtaa. Ja sit, se tulee. Muutos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti